reklama

Mikuláš, čo mi dáš?

V pondelok večer som svojmu anglickému priateľovi prvýkrát povedala, že na Slovensku si deti večer pred 6-tym decembrom vyložia vyčistené topánky na okno a Mikuláš im v nich cez noc nechá sladkú nádielku a teda, že sa možno tento rok Mikuláš zastaví aj u nás v Londýne. Ráno si priateľ našiel vo vianočnej ponožke na okne pár slovenskych sladkostí a veľmi sa tešil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V októbri som začala robiť doktorát z reprezentácie detí a detstva vo vzelávacích televíznych seriáloch v rozvojových krajinách. Na analýzu týchto serialov používam metódu sociálnej semiotiky a preto momentálne čítam literatúru, ktorá sa sociálnou semiotikou zaoberá. Jadro tejto teórie tkvie v argumente, že ľudské správanie je podmienené spoločnosťou vymyslenými a uznanými sociálnymi a kultúrnymi pravidlami a že význam vecí je taktiež sociálna a kultúrna konštrukcia. Médiá, ktorými je väčšinna z nás denne obklopená sú bezodnou studnicou príkladov takýchto konštrukcií. Napríklad daný program v televízii mi ponúka určitú realitu a ja, ak uverím že tá určitá realita je pravda, tak budem podľa nej zostavovať svoj rebríček hodnôt a posudzovať správanie moje a aj správanie môjho okolia. V jednej z kníh, ktoré som čítala autori analyzovali zobrazovanie detských izieb v časopise o peknom bývaní z roku 1996. V mysli mi utkvelo pozorovanie, že fotografie chlapcov v ich detských izbách ich zobrazovali ako sa hrajú s autíčkami a podobne, kým dievčatá boli zobrazené pri čítaní, či pri odladaní hračiek a oblečenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začala som rozmýšľať o sebe. Čím to je, že stále dumám nad tým, čo všetko treba doma urobiť a čo všetko treba zariadiť a napríklad taká hra na počítači ma nebaví a zdá sa mi stratou času? Čím to je, že sa nadchýňam nad novým úžasne výkonným vysávačom, sprejom, čo vyleští nevyleštiteľné, či super veľkou žehliacou doskou? Je možné, že sa to len vo mne odzrkadľujú hodnoty, ktorými nás spoločnosť formuje od detstva, či dokonca už aj pred tým ako sa narodíme?

V televízii akurát dávali „Gadget Show" - program o rôznych technickych hračkách a inováciach a dvaja muži tam vyberali najvhodnejší vianočný darček pre ženy a naopak. Navrhla som priateľovi, že spoločne odsledujeme, aké darčeky budú vybrané pre mužov a aké pre ženy, pričom som sa odvolala na spomínané fotografie detí, s tým, že pri hraní sa boli zobrazení len chlapci. Priateľ so mnou nesúhlasil a argumentoval, že tie fotky boli selektívne vybrané a neodrážajú postoje celej spoločnosti. Darčeky, ktoré boli považované za vhodné pre mužov, pričom ich atraktívnosť dali moderátorky posúdiť vojakom z povolania, boli pretekáske auto a heliktopéra na ovládanie, super tichý mixér na ovocie, nafukovacie ryby - balóny, ktoré sa dali riadiť diaľkovým ovládaním, elektrická kefka striekajúca prúd vody do medzizubných priestorov, mini fotoaparát s otáčacím displejom, prenosné hracie centrum s LCD obrazovkou a hernou konzolou a umelohmotné zbrane strieľajúce plastové žetóny. Spomedzi uvedených darčekov moderátorky vybrali mini fotoaparát a hracie centrum. Muží testovali svoje darčeky na skupinke cheer leaderiek a ponúkli im najnovšiu elektronickú čítačku, púzdro na Iphone, ktoré slúži ako premietačka a nabíjačka, kompaktnú zubnú kefku do kabelky v ružovom obale pripomínajúcom maskaru, bezlopatkový Dyson ventilátor slúžiaci buď na ochladenie alebo zohrievanie miestnosti, reproduktory v tvare červených lakovaných lodičiek, super tenký notebook a prenosnú látkovú parnú saunu. Z týchto darčekov sa moderátori rozhodli ponúknuť ženám pod stromček multifukčný obal na Iphone a ultra tenký notebook. Opomenúc výber rodových prototypov vojak, cheer leaderka, ktorých si tvorcovia programu zvolili ako reprezntačnú vzorku zastupujúcu ženy a mužov v globále jasne vyšlo, že zo 7-mich darčekov ponuknutých ženám bolo 0 darčekov, ktoré služia primárne na hranie a nemajú žiadnu inú funkciu, pričom mužom boli z takého istého počtu darčekov vybrané 4 darčeky určené primárne na hranie. Môj názor, že muži su pobádaní k hraniu aj v dospelom veku, kým ženy sú vedené k vzdelávacím, udržiavacím a zabezpečovacím činnostiam potvrdila finálna výhra prenosnej hracej stanice ako najideálnejšiej technickej hračky pod stromček pre mužov. Ženy si vybrali super tenký notebook.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj po skončení programu môj priateľ trval na tom, že aj keď je podľa neho pravda, že väčšina videohier je navrhovaná primárne pre mužov sú aj také, ktoré oslovujú ženy a že aj ženy hrajú veľa videohier. Pri mojich úbohych znalostiach akýchkoľvek videohier som mu už neoponovala a pokiaľ sa priateľ vŕtal vo vlastnoručne zloženom počítači a ja som podriemkávala na gauči, začala pípať práčka, že doprala. V polospánku som ho poprosila, či by nenyvesil prádlo, lebo mne sa dobre leží a nechce sa mi vstať. Priateľ trochu frlal, pretože veci spojené s praním nemá extra v láske. Po nejakom čase ma zobudil, že sa mám presunúť do spálne a ja s ochkaním, že ešte musím vyvesiť to prádlo som vstala. V kuchyni som zistila, že prádlo je vyvesené a tak som s potešením objala priateľa a poďakovala mu, že to urobil. Ten so šibalským úsmevom pokrčil ramenami, že to nebol on, ale Mikuláš. Na čo som mu povedala: „No vidíš, ty máš od Mikuláša sladkosti a ja vyvesené prádlo!"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Týmto článkom nechcem viniť mužov, že sa v privátnej sfére vyhýbajú určitým činnostiam, či priamo očakávaju, že to urobí niekto iný, aj keď je na Slovensku takých príkladov stále požehnane. Skôr som chcela poukázať na spoločnosťou schválené a udržiavané vzory správania, ktorým sme všetci vystavení a ktoré majú vplyv na to akí sme a čo je pre nás dôležité a tiež na to ako posudzujeme tých, ktorí sa týmto normám vymykajú.

A na záver odkaz pre mňa a pre tie, ktoré sa cítia oslovené: „Nevadí, že nemáme toaleťák, poďme sa hrať!"

Martina Lašovská

Martina Lašovská

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Šťastná žena. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu